Brązowe drzwi katedry w Akwizgranie w Niemczech sięgają około 800 roku życia. Brązowe drzwi chrzcielnicowe w katedrze we Florencji zostały ukończone w 1423 roku przez Ghibertiego.

Drzwi zewnętrzne do domu

Z XI i XII w. można znaleźć liczne przykłady drzwi z brązu, z których najwcześniej było to jedno w Hildesheim, Niemcy (1015). Projekt Hildesheim wpłynął na koncepcję drzwi Gniezno w Polsce. Spośród innych w południowych Włoszech i na Sycylii najlepsze są następujące: w Sant Andrea, Amalfi (1060); Salerno (1099); Canosa (1111); Troia, dwoje drzwi (1119 i 1124); Ravello (1179), Barisano z Trani, który również wykonywał drzwi do katedry Trani; oraz w katedrach Monreale i Piza, Bonano z Pizy. We wszystkich tych przypadkach trzpień wiszący miał sworznie na górze i na dole.

Dokładny okres, w którym zawias został zastąpiony, nie jest do końca znany, ale zmiana ta przyniosła najwyraźniej inną metodę wzmacniania i dekorowania drzwi, a mianowicie kutą opaską z kutego żelaza o nieskończonej różnorodności wzornictwa. Z reguły trzy opaski, z których ozdobne sprężyny robocze tworzą zawiasy, które mają pierścienie na zewnątrz mocowanych do pionowych czopów mocowanych do ramy murowanej lub drewnianej. Istnieje wczesny przykład 12 wieku w Lincoln; we Francji metalowa obróbka drzwi Notre Dame w Paryżu jest być może najpiękniejsza w egzekucji, ale przykłady są niekończące się we Francji i Anglii. Natomiast o oknach pcv informacje poczytasz na Diadom.

oknaDrzwi wewnętrzne w domu

Wracając do Włoch, najbardziej znanymi drzwiami są bramy Battistero di San Giovanni (Florencja), które wraz z ościeżnicami drzwi są w brązie, przy czym granice tych ostatnich są być może najbardziej niezwykłe: Wspaniałe piękno ma modelowanie figur, ptaków i listowia południowych drzwi wejściowych przez Andreę Pisano (1330) i wschodnich drzwi wejściowych przez Ghibertiego (1425-1452); w drzwiach północnych (1402-1424) Ghiberti przyjął ten sam schemat designu dla paneli i przedmiotów figuralnych w nich jak Andrea Pisano, ale we wschodnich drzwiach wszystkie prostokątne panele są wypełnione, z płaskorzeźbami, w których motywy Pisma Świętego są ilustrowane niezliczonymi postaciami, które prawdopodobnie są bramą Raju, o której mówi Michelangelo.

Drzwi meczetów w Kairze były dwojakiego rodzaju: te, które na zewnątrz były oblane arkuszami z brązu lub żelaza, wycięte w dekoracyjnych wzorach, nacięte lub nacięte, z bossami w płaskorzeźbie; oraz te w drewnie, które były obramowane przeplatanymi wzorami kwadratu i diamentów, które opisywały dzieło koptyjskie w swoim pochodzeniu. Drzwi pałacu w Palermo, które zostały wykonane przez saracenskich robotników dla Normanów, są pięknymi przykładami i dobrze zachowane. Nieco podobną klasę ozdobną drzwi do tych ostatnich można odnaleźć w Weronie, gdzie krawędzie stelaży i szyn są ukosowane i ząbkowane.

Dawne podwójne francuskie drzwi (6 litrów każdy) z zawiasami na zewnątrz muszą się otwierać na zewnątrz; nie ma pewności, czy jest środkowy słupek, bez którego można by nazwać je francuskim oknem, choć nie typowym.