Sen polifazowy jest uważany za szczególnie korzystny w przypadkach, gdy bardzo długi okres czuwania (+24 godziny) jest konieczny, a normalny rytm okołodobowy jest niemożliwy (np. w niektórych przypadkach służby wojskowej lub ratowniczej). Krytycy polifazowego snu kwestionują pogląd, że ludzki mózg może być po prostu klasycznie uwarunkowany, aby tolerować stan niemal ciągłej czuwania bez szkodliwych skutków.

Producent materacy zalecenia odnośnie tkanin i materiałów

Badania przeprowadzone przez wojsko amerykańskie wykazały, że wskaźnik powodzenia wprowadzenia snu polifazowego różni się znacznie w zależności od indywidualnej fizjologii/psychologii, czasu przeznaczonego na dostosowanie się do nowego harmonogramu oraz rodzaju i trudności wykonywanych zadań. Czytaj: Akcesoria do materacy w sklepie w Białymstoku i nie tylko

Próba zaaklimatyzowania się na planie wielofazowym często wywoływała u uczestników znaczny stres, z odpowiednim deficytem czujności i umiejętności, które stały się postępowe i nie poprawiły się aż do przywrócenia normalnego snu. Wiele z bardziej radykalnych cykli (takich jak „Uberman Schedule”, dopuszczający tylko 15 minutowe drzemki co 4 godziny) są tak wymagające, że do tej pory ich jedynymi sukcesami były niepotwierdzone raporty od poważnych wielbicieli i są powszechnie uważane za szkodliwe i fizycznie nietrwałe dla przeciętnego człowieka.

producent materacy i sklep z materacami

Sen jest naturalnie powracającym stanem umysłu i ciała, charakteryzującym się zmienioną świadomością, stosunkowo ograniczoną aktywnością sensoryczną, zahamowaniem prawie wszystkich mięśni ochotniczych i zmniejszonymi interakcjami z otoczeniem. Od czuwania odróżnia się zmniejszoną zdolnością do reagowania na bodźce, ale jest łatwiej odwrotna niż stan komatozy.

Producent materacy zalecenia odnośnie wagi użytkownika

Uśpienie występuje w powtarzających się okresach, w których ciało przechodzi z jednego trybu na drugi: REM sen i inny niż REM sen. Chociaż REM oznacza „szybkie ruchy oczu”, ten tryb uśpienia ma wiele innych aspektów, w tym wirtualny paraliż ciała. Znaną cechą snu jest sen, doświadczenie typowo opowiedziane w formie narracyjnej, które przypomina życie w trakcie przebudzenia, ale które zwykle można później odróżnić od fantazji. Producent materacy podpowiada jak je użytkować.

Podczas snu większość systemów organizmu znajduje się w stanie anabolicznym, co pomaga przywrócić układ odpornościowy, nerwowy, szkieletowy i mięśniowy; są to istotne procesy, które podtrzymują nastrój, pamięć i funkcje poznawcze oraz odgrywają dużą rolę w funkcjonowaniu układu hormonalnego i odpornościowego. Wewnętrzny zegar okołodobowy zachęca do snu w nocy. Różnorodne cele i mechanizmy snu są przedmiotem szeroko zakrojonych, ciągłych badań.

Ludzie mogą cierpieć na różne zaburzenia snu, w tym dyssomnie, takie jak bezsenność, hipersomnia, materac piankowy narkoklepsja i bezdech senny, parasomnie, takie jak lunatyzm i zaburzenia zachowania REM, bruksizm i zaburzenia rytmu snu w Kanadzie. Pojawienie się sztucznego światła znacznie zmieniło czas snu w krajach uprzemysłowionych.
Najwyraźniejsze zmiany fizjologiczne w czasie snu zachodzą w mózgu. Mózg zużywa znacznie mniej energii podczas snu niż podczas przebudzenia, zwłaszcza podczas snu innego niż REM. Na obszarach o zmniejszonej aktywności mózg przywraca swoje zasoby adenozynotrifosforanu (ATP), cząsteczki używanej do krótkotrwałego przechowywania i transportu energii.