Pojazd napędzany wodorem to pojazd, który wykorzystuje wodór jako paliwo pokładowe do napędu. Pojazdy napędzane wodorem obejmują rakiety kosmiczne napędzane wodorem, a także samochody i inne pojazdy transportowe. Elektrownie takich wehikułów zamieniają energię chemiczną wodoru na energię mechaniczną albo poprzez spalanie wodoru w silniku spalinowym, albo poprzez reakcję wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym w celu uruchomienia silników elektrycznych. Powszechne stosowanie wodoru jako paliwa w transporcie jest kluczowym elementem proponowanej gospodarki wodorowej.

Wózki widłowe Białystok a pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe

Od 2016 r. na wybranych rynkach dostępne są publicznie 3 samochody napędzane wodorem: Toyota Mirai, Hyundai ix35 FCEV oraz Honda Clarity. Kilka innych firm pracuje nad rozwojem samochodów napędzanych wodorem. Od 2014 roku 95% wodoru pochodzi z gazu ziemnego. Zintegrowane elektrownie wykorzystujące energię wiatru i wodoru (power to-gas), wykorzystujące elektrolizę wody, badają technologie zapewniające wystarczająco niskie koszty i wystarczająco duże ilości, aby konkurować z produkcją wodoru z wykorzystaniem gazu ziemnego. Więcej o wózkach widłowych poczytaj na: Wózki widłowe Białystok.

wózki widłowe w pracy

Wady wykorzystania wodoru to duża intensywność emisji dwutlenku węgla w przypadku produkcji z gazu ziemnego, obciążenie kosztami inwestycyjnymi, niska zawartość energii w przeliczeniu na jednostkę objętości, produkcja i sprężanie wodoru.

  • Samochody, autobusy,
  • wózki widłowe, pociągi,
  • rowery PHB,
  • łodzie kanałowe,
  • rowery towarowe,
  • wózki golfowe, motocykle,
  • wózki inwalidzkie,
  • statki, samoloty,
  • łodzie podwodne i rakiety
    mogą już działać na wodorze w różnych formach.

NASA wykorzystała wodór do wystrzelenia kosmicznych wahadłowców w kosmos. Pracujący model samochodu zabawki wykorzystuje energię słoneczną, wykorzystując do tego celu regenerujące ogniwo paliwowe, które magazynuje energię w postaci wodoru i tlenu.

Od czasu wprowadzenia szczelinowania hydraulicznego głównym przedmiotem zainteresowania pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi jest dezorientacja konsumentów i porządku publicznego w zakresie przyjęcia pojazdów napędzanych wodorem napędzanych gazem ziemnym o dużej ukrytej emisji, ze szkodą dla transportu przyjaznego dla środowiska.

W sierpniu 2008 r. Ohio State University’s Buckeye Bullet 2 ustanowił rekord prędkości pojazdu napędzanego wodorem na poziomie 286.476 mil na godzinę (461.038 km/h), osiągając prędkość 280.007 mil na godzinę (450.628 km/h) na płaskowyżu Bonneville Salt Flats. Rekord 207.297 mil na godzinę (333.612 km/h) został ustanowiony przez prototyp Fusion Hydrogen 999 Fuel Cell Race Car na płaskowyżu Bonneville, w sierpniu 2007 r., przy użyciu dużego zbiornika sprężonego tlenu w celu zwiększenia mocy.

Wózki widłowe Białystok a samochody

Od 2016 r. na wybranych rynkach dostępne są publicznie 3 samochody napędzane wodorem: Toyota Mirai, Hyundai ix35 FCEV oraz Honda Clarity.

Pod koniec 2014 roku Toyota uruchomiła w Japonii swój pierwszy produkcyjny pojazd napędzany ogniwami paliwowymi (FCV), Mirai, a w 2015 roku rozpoczęła sprzedaż w Kalifornii, głównie w okolicach Los Angeles Samochód ma zasięg 312 mil (502 km) i potrzeba około pięciu minut, aby napełnić zbiornik wodoru. Początkowa cena sprzedaży w Japonii wynosiła około 7 milionów jenów (69 000 USD).

Były przewodniczący Parlamentu Europejskiego Pat Cox oszacował, że Toyota straciłaby początkowo około 100 000 USD na każdym sprzedanym MiraiWiele firm motoryzacyjnych wprowadziło modele demonstracyjne w ograniczonej liczbie (zob. wykaz pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi i wykaz pojazdów napędzanych wodorowymi silnikami spalinowymi). Wadą wodoru w porównaniu z innymi paliwami samochodowymi jest jego niska gęstość.

W 2013 r. BMW wydzierżawiło od Toyoty technologię wodorową, a grupa utworzona przez Ford Motor Company, Daimler AG i Nissan ogłosiła współpracę w zakresie rozwoju technologii wodorowej. Do 2017 r. Daimler zrezygnował jednak z rozwoju pojazdów napędzanych wodorem, a większość firm motoryzacyjnych opracowujących samochody napędzane wodorem przestawiła się na rozwój pojazdów zasilanych akumulatorami elektrycznymi.